VII Warszawskie Spotkania Teatralne 23 listopada 1971 – 2 grudnia 1971
Warszawskie Spotkania Teatralne są jednym z kilku festiwali teatralnych organizowanych co roku w różnych ośrodkach Polski (Toruń, Kalisz, Wrocław, Katowice). Mimo że już po raz siódmy gościmy w Warszawie teatry z różnych miast Polski, Spotkania są festiwalem najmłodszym.
Można tu zadać pytanie: czy – mając tak bogate własne zjawiska teatralne i powołując do życia tę stołeczną, a zarazem ogólnokrajową imprezę – nie poszliśmy tylko za wymogami mody, swoistego snobizmu? I dalej: po co, mając w stolicy tyle własnych teatrów, prezentujemy obce i to w dodatku z podobnym niekiedy repertuarem? Jednocześnie, z drugiej strony, mnogość propozycji, nagród i wyróżnień, nieodłącznie towarzyszących festiwalowym zmaganiom, nie upoważnia nas bynajmniej do stwierdzenia, że wybrane zostały przedstawienia n a j l e p s z e z d o b r y c h, zwłaszcza że w Warszawie nie działa przecież żadne jury – nawet gdyby takie założenia przyświecały Warszawskim Spotkaniom Teatralnym. Gdy do tego dodamy jeszcze kassandryczne dyskusje o kryzysie teatru – idea organizowania jeszcze jednego festiwalu wydać się może w ogóle totalnym nieporozumieniem.
A jednak po raz siódmy poddajemy tę sprawę pod publiczny osąd. Nie dlatego, że jesteśmy uparci. Z roku na rok coraz wyraźniej sprawdza się idea o potrzebie tego typu konfrontacji. Jest to oczywiście przede wszystkim zasługa publiczności, zasługa widzów, zarówno tych, którzy należą do kręgu „wtajemniczonych”, jak i tych, których można by nazwać miłośnikami teatru. Nawet prasa skora jest rozgrzeszać organizatorów z niespełnionych postulatów i aprobuje nasze poczynania. Mamy więc do czynienia z określonym faktem społecznego zapotrzebowania na teatr, który pozwala rozszerzać skalę doznań, który wnosi interesujące ogół wartości ideowe, estetyczne, formalne.
W ciągu tych siedmiu lat mieliśmy tu, w Warszawie, możność zapoznać się bezpośrednio z dorobkiem zarówno poszczególnych zespołów, jak i indywidualnych twórców, pracujących w takich ośrodkach, jak Gorzów Wlkp., Łódź, Lublin, Kraków, Katowice, Koszalin, Olsztyn, Wrocław, Szczecin, Gdańsk, Białystok, Nowa Huta.
U źródeł powodzenia Warszawskich Spotkań Teatralnych leży, jak sądzę, niedostatek wiedzy o polskim teatrze współczesnym. Ta bezinteresowna ciekawość świadczy o zaangażowaniu publiczności w losy naszego teatru. Jest to więc w pewnej mierze próba odpowiedzi na pytania: jaki jest nasz teatr naprawdę? I – jaki może być w przyszłości?
j.m.
Przedstawienia
- Biesy Premiera: 29 kwietnia 1971 reż. Wajda Andrzej, Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków
- Maleńka Alicja Premiera: 17 kwietnia 1971 reż. Hebanowski Stanisław, Teatr Wybrzeże, Gdańsk
- Paternoster Premiera: 22 października 1970 reż. Jarocki Jerzy, Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Wrocław
- Szewcy Premiera: 12 czerwca 1971 reż. Jarocki Jerzy, Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków
- Termopile polskie Premiera: 5 grudnia 1970 reż. Okopiński Marek, Teatr Wybrzeże, Gdańsk
Dokumenty
Janusz Jeremowicz, Polska teatralna i posucha warszawska
Jan Kłossowicz, Dlaczego nie w Warszawie?
Maria Brzostowiecka, Po Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
Roman Szydłowski, Wajda czyta Dostojewskiego
Warszawskie Spotkania Teatralne
Jerzy Koenig, Gwoździe sezonu
Halina Przedborska, Bez pustych miejsc
Andrzej Hausbrandt, „Wybrzeże” – teatr ogromny
Andrzej Hausbrandt, Dostojewski – Camus – Wajda
[b.a], Filipinkowy Informator Kulturalny. Teatr
Zofia Sieradzka, Znamienne sukcesy. Po VII Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
Józef Szczewiński, Po Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
Witold Filler, WST i pan Raczyński
Jerzy Zagórski, Teatralne konfrontacje
Jacek Frühling, Czy nie przesada z tymi teatrami poza Warszawą?
Andrzej Wróblewski, „Człowiek, świat, polityka”, czyli teatr szyderstwa i teatr okrucieństwa
Jerzy Koenig, Gwoździe sezonu
Stefan Polanica, „Szewcy” Witkacego
Wojciech Natanson, Siódme spotkanie
Maciej Karpiński, Gdańskie “Termopile”
VII Warszawskie Spotkania Teatralne
Roman Szydłowski, Sukcesy, bolączki, nadzieje
JASZCZ, Triumf reżyserii; Roman Szydłowski, Publiczność „uszewcona”
JASZCZ, Wielki fresk historyczny. VII Warszawskie Spotkania Teatralne
Krzysztof Głogowski, Kilku wspaniałych i dobra reszta
(EL. ŻM.), Paternoster
August Grodzicki, „Biesy” – na zakończenie. Ze sceny WST
(k) VII Warszawskie Spotkania Teatralne
(M.K.), Misterium Micińskiego. Ze sceny WST
(k), VII Warszawskie Spotkania Teatralne
(M.K.), Szewskie konfrontacje
[b.a.], Dziś na scenie WST “Maleńka Alicja”
(M.K.), Misterium Micińskiego