Trwa ładowanie..

VII Warszawskie Spotkania Teatralne
23 listopada 1971  –  2 grudnia 1971

Warszawskie Spotkania Teatralne są jednym z kilku festiwali teatralnych organizowanych co roku w różnych ośrodkach Polski (Toruń, Kalisz, Wrocław, Katowice). Mimo że już po raz siódmy gościmy w Warszawie teatry z różnych miast Polski, Spotkania są festiwalem najmłodszym.
Można tu zadać pytanie: czy – mając tak bogate własne zjawiska teatralne i powołując do życia tę stołeczną, a zarazem ogólnokrajową imprezę – nie poszliśmy tylko za wymogami mody, swoistego snobizmu? I dalej: po co, mając w stolicy tyle własnych teatrów, prezentujemy obce i to w dodatku z podobnym niekiedy repertuarem? Jednocześnie, z drugiej strony, mnogość propozycji, nagród i wyróżnień, nieodłącznie towarzyszących festiwalowym zmaganiom, nie upoważnia nas bynajmniej do stwierdzenia, że wybrane zostały przedstawienia n a j l e p s z e z d o b r y c h, zwłaszcza że w Warszawie nie działa przecież żadne jury – nawet gdyby takie założenia przyświecały Warszawskim Spotkaniom Teatralnym. Gdy do tego dodamy jeszcze kassandryczne dyskusje o kryzysie teatru – idea organizowania jeszcze jednego festiwalu wydać się może w ogóle totalnym nieporozumieniem.
A jednak po raz siódmy poddajemy tę sprawę pod publiczny osąd. Nie dlatego, że jesteśmy uparci. Z roku na rok coraz wyraźniej sprawdza się idea o potrzebie tego typu konfrontacji. Jest to oczywiście przede wszystkim zasługa publiczności, zasługa widzów, zarówno tych, którzy należą do kręgu „wtajemniczonych”, jak i tych, których można by nazwać miłośnikami teatru. Nawet prasa skora jest rozgrzeszać organizatorów z niespełnionych postulatów i aprobuje nasze poczynania. Mamy więc do czynienia z określonym faktem społecznego zapotrzebowania na teatr, który pozwala rozszerzać skalę doznań, który wnosi interesujące ogół wartości ideowe, estetyczne, formalne.
W ciągu tych siedmiu lat mieliśmy tu, w Warszawie, możność zapoznać się bezpośrednio z dorobkiem zarówno poszczególnych zespołów, jak i indywidualnych twórców, pracujących w takich ośrodkach, jak Gorzów Wlkp., Łódź, Lublin, Kraków, Katowice, Koszalin, Olsztyn, Wrocław, Szczecin, Gdańsk, Białystok, Nowa Huta.
U źródeł powodzenia Warszawskich Spotkań Teatralnych leży, jak sądzę, niedostatek wiedzy o polskim teatrze współczesnym. Ta bezinteresowna ciekawość świadczy o zaangażowaniu publiczności w losy naszego teatru. Jest to więc w pewnej mierze próba odpowiedzi na pytania: jaki jest nasz teatr naprawdę? I – jaki może być w przyszłości?

j.m.

Dokumenty

"Argumenty" 1971, nr 50

Janusz Jeremowicz, Polska teatralna i posucha warszawska

[b.t.]

Jan Kłossowicz, Dlaczego nie w Warszawie?

[b.t.]

Maria Brzostowiecka, Po Warszawskich Spotkaniach Teatralnych

[b.t.]

Roman Szydłowski, Wajda czyta Dostojewskiego

[b.t.]

Warszawskie Spotkania Teatralne

[b.t.]

Jerzy Koenig, Gwoździe sezonu

"Dziennik Ludowy" z 10 grudnia 1971 (nr 292)

Halina Przedborska, Bez pustych miejsc

"Express Wieczorny" z 30 listopada 1971 (nr 283)

Andrzej Hausbrandt, „Wybrzeże” – teatr ogromny

"Express Wieczorny" z 6 grudnia 1971 (nr 288)

Andrzej Hausbrandt, Dostojewski – Camus – Wajda

"Filipinka" 1972, nr 1

[b.a], Filipinkowy Informator Kulturalny. Teatr

"Głos Pracy" z 7 grudnia 1971 (nr 291)

Zofia Sieradzka, Znamienne sukcesy. Po VII Warszawskich Spotkaniach Teatralnych

"Kierunki" 1971, nr 50

Józef Szczewiński, Po Warszawskich Spotkaniach Teatralnych

"Kultura" 1971, nr 50

Witold Filler, WST i pan Raczyński

"Kurier Polski" z 13 grudnia 1971 (nr 291)

Jerzy Zagórski, Teatralne konfrontacje

"Odgłosy" 1971, nr 50

Jacek Frühling, Czy nie przesada z tymi teatrami poza Warszawą?

"Panorama Północy" 1972, nr 1

Andrzej Wróblewski, „Człowiek, świat, polityka”, czyli teatr szyderstwa i teatr okrucieństwa

"Polityka" 1971, nr 50

Jerzy Koenig, Gwoździe sezonu

"Słowo Powszechne" z 1 grudnia 1971 (nr 286)

Stefan Polanica, „Szewcy” Witkacego

"Stolica" 1972, nr 2

Wojciech Natanson, Siódme spotkanie

"Sztandar Młodych" z 2 grudnia 1971 (nr 287)

Maciej Karpiński, Gdańskie “Termopile”

"Teatr" 1971

VII Warszawskie Spotkania Teatralne

"Trybuna Ludu" [b.d.]

Roman Szydłowski, Sukcesy, bolączki, nadzieje

"Trybuna Ludu" z 1 grudnia 1971 (nr 335)

JASZCZ, Triumf reżyserii; Roman Szydłowski, Publiczność „uszewcona”

"Trybuna Ludu" z 25 listopada 1971 (nr 329)

JASZCZ, Wielki fresk historyczny. VII Warszawskie Spotkania Teatralne

ulotka informacyjna organizatorów
"WTK. Tygodnik Katolicki" 1971, nr 51

Krzysztof Głogowski, Kilku wspaniałych i dobra reszta

"Zwierciadło" 1971, nr 50

(EL. ŻM.), Paternoster

"Życie Warszawy" [b.n.]

August Grodzicki, „Biesy” – na zakończenie. Ze sceny WST

"Życie Warszawy" [b.n.]

(k) VII Warszawskie Spotkania Teatralne

"Życie Warszawy" [b.n.]

(M.K.), Misterium Micińskiego. Ze sceny WST

"Życie Warszawy" z 10 listopada 1971 (nr 269)

(k), VII Warszawskie Spotkania Teatralne

"Życie Warszawy" z 1 grudnia 1971 (nr 287)

(M.K.), Szewskie konfrontacje

"Życie Warszawy z 25 listopada 1971 (nr 282)

[b.a.], Dziś na scenie WST “Maleńka Alicja”

"Życie Warszawy" z 25 listopada 1971 (nr 282)

(M.K.), Misterium Micińskiego